(Re)Inventing Nature: niet terug naar de natuur, maar vooruit

Kweekvlees, gekloonde dieren, robots die voor ons zorgen, terwijl onze grondstoffen op raken en de aarde in hoog tempo opwarmt. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de aarde – ook voor de generaties na ons – een mooie en leefbare plek blijft? FOTODOKs nieuwe tentoonstelling (Re)Inventing Nature daagt uit om technologie te omarmen.

 

De impact van de mens op de aarde is die van natuurlijke factoren voorbij gestreefd. In 2016 is officieel besloten om het tijdperk waarin we nu leven om te dopen tot het Antropoceen, wat zoveel betekent als ‘gevormd door de mens’. Het idee dat natuur en technologie op zichzelf staande systemen zijn is verouderd. Vanaf het moment dat we vuur zijn gaan gebruiken om ons eten te koken, zijn onze technologieën van invloed geweest op onze eigen ontwikkeling en die van de aarde.

 

We hebben dringend behoefte aan een nieuwe visie op de relatie tussen mens, natuur en technologie. Eén waarin er niet een negatieve, angstige en defensieve houding heerst ten opzichte van technologie, maar een waarin een optimistisch toekomstbeeld wordt geschetst waarin technologie en natuur hand in hand gaan, en elkaar zelfs versterken. Het is tijd om technologie niet meer slechts als oorzaak van onze problemen te zien, maar ook als bron van toekomstbestendige oplossingen. Om dat te bereiken is het noodzakelijk onze relatie met de natuur te herzien. Niet terug naar de natuur, maar vooruit.

 

Het is vaak aan wetenschappers, kunstenaars en grote denkers om ons een nieuw inzicht te verschaffen, zo ook van onze hernieuwde interactie tussen natuur en technologie. De tentoonstelling (Re)Inventing Nature presenteert diverse optimistische perspectieven op een nieuwe relatie met de natuur, van ondergronds tot virtueel. Internationale fotografen en beeldmakers dagen je uit om technologie te omarmen. Met werk van onder andere:

 

Diana Scherer is gefascineerd door onze tegenstrijdige neiging om de natuur te koesteren, maar ook roekeloos te manipuleren. In Harvest, exercises in rootsystem domestication groeit het natuurlijk netwerk van het wortelstelsel in ondergrondse sjablonen tot een kunstmatig weefsel.

 

Drew Nikonowicz neemt ons in This World and Others Like It mee op reis door de oneindig beschikbare werelden van internet, film, video games en computermodellen. Op zoek naar de rol die technologie speelt in onze beleving van het sublieme.

 

Sjoerd Knibbeler heeft zichzelf de afgelopen jaren ten doel gesteld onzichtbare natuurfenomenen te fotograferen. Current Studies is een op wetenschappelijke data gebaseerd onderzoek naar de verbeelding van wind, waarvoor Knibbeler gebruik maakt van alledaagse materialen als glas, hout, bladblazers en rook.

 

Reiner Riedler kwam door de te vroege geboorte van zijn kind in aanraking met de wereld van medische apparatuur. Will, Life Saving Machines is een liefdevolle beschouwing van een toenemende mechanische vorm van leven. Een toekomst waarin prothesen en implantaten een steeds belangrijkere rol zullen gaan spelen.

 

Curator Rob Wetzer is sinds 2011 werkzaam binnen het artistieke team van FOTODOK. Daarnaast onderhoudt hij een eigen beroepspraktijk als conceptueel documentair fotograaf. Natuur en technologie zijn terugkerende onderwerpen in zijn werk; in The Bonsai Project richtte hij zich met collega-fotograaf Sjoerd Knibbeler op de fascinerende relatie tussen natuuridealen en controle. In Lost Worlds verkent hij de virtuele landschappen van videogames. Wetzer behoort tot een generatie beeldmakers die zich flexibel tussen verschillende vormen van beeld maken beweegt, op zoek naar nieuwe manieren om relevante verhalen te vertellen.

 
In (Re)Inventing Nature werk van: Leo Erken & Frieda Gustavs (NL), Yves Gellie (FR), Stijn Elshuis (NL), Floris Kaayk (NL), Sjoerd Knibbeler (NL), Diana Scherer (NL), Drew Nikonowicz (VS), Reiner Riedler (AT), Daniel Stier (DE), Mark Tribe(VS) en Universal Assembly Unit (UK).
 
(Re)Inventing Nature is tot stand gekomen met medewerking van gastcurator Jenny Smets.

 
Opening vrijdag 3 maart. Inloop vanaf 16:00.
Te zien t/m 23 april

Woensdag t/m zondag van 12.00 – 17.00 uur.
Entree is 4,- euro, studenten 3,- euro en kinderen t/m 12 jaar zijn gratis.